انتظار برای آنچه که در عالم غیب است
بسم الله الرحمن الرحیم
انتظار برای آنچه که در عالم غیب است؛ از روش های جدی مقابله کافران با پیامبر ، تقاضای معجزه از ایشان بود. یعنی مدام از پیامبر درخواست معجزات گوناگون می کردند. آن ها می دانستند که اگر قرار باشد پیامبر فقط و فقط به اجرا کردن فهرست معجزات درخواستی آن ها عمل نماید، ابعاد مختلف رسالت ایشان مغفول می ماند. ضمن اینکه هر جایی که این کار را متوقف فرماید، آن ها بهانه می آوردند و می گفتند، نتوانستی و به همین بهانه دعوت او را ناحق جا می زدند. پس خداوند از پیامبر می خواهد که دست رد به سینه آن ها بزند و بگوید که معجزات الهی که بخشی از عالم غیب هستند، تنها در اختیار خدا است. شما منتظر معجزه های درخواستی تان بمانید و من هم منتظر عذاب شما! آنچه گفته شد خط نخست تفسیر این آیه است. اما در این آیه کلمه “غیب (غیبت)” در کنار “انتظار” امده است و دل های ما را متوجه امام غایب عجل الله فرجه می کند. همین طور است. احادیثی که در تأویل این آیه موجود است به این مسئله اشاره دارند که منظور از “غیب” که اختیارش فقط به دست خداست همان “امام غائب” است که خدا از مخاطبان قرآن می خواهد منتظرش باشد و جالب آن که بر اساس لفظ آیه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم در انتظار مهیا شدن شرایط و ظهور ایشان هستند. حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام نقل شده است که مراد از غیب سه چیز است : قیام مهدی ، رجعت و قیامت. اما کمال ایمان به غیب ، ایمان به قیام مهدی است. چون قیامت را نه تنها همه مسلمانان، بلکه پیروان ادیان دیگر نیز قبول دارند.
آیه روز:
وَ يَقُولُونَ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ (یونس / آیه 20)
ترجمه:
مى گویند: «چرا معجزه اى از پروردگارش بر او نازل نمى شود؟!» بگو: «غیب (و معجزات) تنها براى خدا (و به فرمان او) است! شما در انتظار باشید، من هم با شما در انتظارم! (شما در انتظار معجزات بهانه جویانه باشید، و من هم در انتظار مجازات شما!)»
مدرسه علمیه حضرت زینب کبری” سلام الله علیها ” ارومیه